Sedenie je novodobé fajčenie

Kým sme sa vyvinuli v to, čím sme dnes – v človeka vzpriameného – väčšinu času sme trávili lozením a chodením. Trvalo to milióny rokov. No niekoľko ostatných desaťročí v našich životoch prevláda poloha, ktorá je síce príjemná pre krátky oddych, ale telu dlhodobo neprospieva a už vonkoncom, ak v tejto polohe pracuje. Ide o polohu s názvom SEDENIE! Priemerný čas, ktorý dospelý človek strávi v práci posediačky, je šesť až osem hodín. Už to je dosť na to, aby sme na našich telesných schránkach napáchali toľko škody, že sa kvôli obyčajnému sedeniu môžeme dopracovať aj k predčasnej smrti. Bez preháňania. K tomuto času však treba prirátať ďalšie hodiny presedené za volantom či v MHD, vo vlaku alebo v autobuse, na gauči pred televízorom, v kresle doma za počítačom, na káve, pri pive, na lavičke v parku... Keď sa nad tým zamyslíme a spočítame to suma sumárum, vyjde nám, že väčšinu života presedíme. Je to smutné, ale vnímať sedenie ako reálnu hrozbu pre naše zdravie a porovnávať ho s fajčením je úplne na mieste.

Desivé fakty, ktoré treba brať vážne

Tlak pôsobí na nervy v okolitých tkanivách – v kostiach, v chrupavkách, v šľachách a samozrejme vo svaloch a my cítime príznaky, ku ktorým patrí bolesť, brnenie, necitlivosť alebo slabosť. „Pri dlhodobom sedení trpí najviac chrbtica. Bolesti najčastejšie zasahujú krížovú oblasť. Výnimkou nie je ani šija a záhlavie, a to pri fixovanom postavení tela a krku v jednej polohe. Ak je telo pri sedení zavesené takpovediac na chrbtici, teda, keď sedíme, nastáva útlak platničiek a tiel stavcov chrbtice,“ hovorí ortopéd MUDr. Tomáš Jakubík z Clinica Orthopedica. Navyše trpí srdce a celý cievny systém. Podľa výskumov Harvardskej univerzity sú ľudia so sedavým zamestnaním nachýlnejší na vznik rakoviny a cukrovky a tiež je vyššia pravdepodobnosť, že sa u nich objaví demencia.

Deti sú na tom ešte horšie!

Generácia štyridsiatnikov žila svoje detstvo aktívne a pohybom. Toto súčasné deti žiaľ nepoznajú.
Už po dvadsiatich minútach (nesprávneho) sedenia sa v tele začne diať toto: spomaľuje sa cirkulácia krvi, necirkulovaná krv v nohách vyráža smerom do chrbtice a vytvára obrovský tlak. Ten sa zvyšuje s pribúdajúcim presedeným časom.
K najčastejším a najvýznamnejším poruchám zdravia detí školského veku patrí chybné držanie tela (guľatý chrbát, plochý chrbát, nesúmerné držanie s vysunutým jedným bokom, odstávajúce lopatky a iné), ktoré pri neriešení môže viesť k vážnym deformitám chrbtice. je podmienené nedostatočným rozvojom a ochabnutosťou chrbtového svalstva, čo môže súvisieť s celým komplexom rizikových faktorov. Nedostatok pohybu, nevhodné a preťažené školské tašky, nesprávne a dlhé sedenie v školských laviciach, za počítačom a tabletmi.
To všetko sú príčiny, prečo vysoké percento ortopedických chýb (skolióza, kyfóza, ploché nohy a pod.) vzniká v školskom a dorastovom veku. Ak sa uvedené chyby včas nepodchytia, môže dôjsť k nenávratnému poškodeniu chrbtice. Postupne nastáva aj deformácia vnútorných orgánov. rebrá sa posúvajú, hrudník začne meniť svoj tvar a orgány sa v stiesnených miestach zmenšujú a naopak v iných miestach chorobne rastú

Riešenia?

Jednoznačne viac pohybu a ak už musíme dlhodobo sedieť, čo bohužiaľ musíme, tak seďme správne. Správne sedieť znamená sedieť ergonomicky a aktívne. Sedieť aktívne na dynamických podložkách odporúčajú mnohí ortopédi a odborníci v oblasti rehabilitácie. Zaujímavými a funkčnými pomôckami pre aktívne sedenie su registrované zdravotnícke pomôcky Dynasit. Sú dostupné ako na predpis u odborného lekára, tak i bežne v špecializovaných predajniach a na eshopoch.

Zdroj: MY Hornonitrianske noviny, 22.02.2022

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie